Lähes kaksi kolmasosaa suomalaisista haluaa tutkimuksen mukaan helppoutta ja terveellisyyttä arkiruokailuunsa. Uudet Myllyn Paras OATGOODS-aamiaistuotteet muuttavat arkiaamusi.
Myllyn Paras ja ValueScout Finland toteuttivat alkuvuodesta tutkimuksen, jossa kysyttiin viideltäsadalta 16–70-vuotiailta suomalaisilta syömisestä ja terveellisistä elämäntavoista. Lähes kaksi kolmasosaa suomalaisista uskoo nyt, että juuri arkiruokailu ja sen terveellisyys on avain tasapainoiseen elämään. Esiin tuli myös, että enemmistö suomalaisista ryhtyy vähintään vuosittain isompaan muutokseen terveellisen ruokavalion suhteen ja vastaajista lähes puolet yrittää korjata ruokavaliotaan jopa useita kertoja vuodessa.
”Kaikkihan me tiedämme, kuinka tyypillistä on skarpata elintapojaan ja kuinka siinä ennen pitkää käy. On pysäyttävää nähdä vihdoin numerojen valossa yhteinen ongelmamme: todella paljon henkistä energiaa tuhlataan vuosittain, kun kaksi kolmasosaa kansasta yrittää korjata ruokavaliotaan, vaikka melkein jokainen kokee sen vaikeaksi - ja 75% löytää itsensä aina lähtöpisteestä vuoden kuluessa. Nyt selvisi myös se, että klassisia uudenvuodenlupauksia yleisempi ajankohta skarppaukselle onkin rantakauden lähestyminen.”, kommentoi tutkimuksen toteuttanut Isa Merikallio.
”Viimeisin tutkimuksemme vahvisti huomiomme siitä, että arkiruokailuun kaivataan keinoja, joilla tutuistakin ruoista voi saada pienellä muutoksella entistä ravitsevampia. OATGOODS-ruoka-aines soveltuu monenlaisiin tuotteisiin. Aamiainen on päivän tärkeimpiä aterioita, tuolloin juuri kaivataan helppoja ja ravitsevia vaihtoehtoja. Siksi päätimme tuoda ensimmäiset OATGOODS-keksintöämme hyödyntävät tuotteet juuri aamiaiskategoriaan”, toteaa Myllyn Paras -yhtiön kehitysjohtaja Iiro Heinonen.
”ValueScout-tutkimuksella päästiin kiinni tunnemotiiveihin, jotka selittävät samanlaisina toistuvia ryhdistäytymisiä huolimatta surkeista tuloksista. Naiset odottavat muutokselta onnellista, iloista ja helpottunutta tunnekokemusta, miehet puolestaan vahvaa fiilistä itsestään. Ja kaikilla on tilausta myös energiselle, elinvoimaiselle ja jopa ylpeälle tunteelle, joita arjesta puuttuu aina.
Juuri nämä piilevät tunnetason haaveet selittävät myös sitä, miksi tutkimukseen osallistuneet paljastivat kymmenittäin erilaisia kalliita luontaistuotteita ja muita valmisteita, joilta he ovat turhaan odottaneet ihmevaikutuksia elinvoiman suhteen.”, Isa Merikallio jatkaa.
OATGOODS yhdistää täysjyväkauran ja rypsiöljyn hyvää tekevät vaikutukset. OATGOODS ei ole kasviproteiini eikä ravintolisä, vaan uudenlainen ruoka-aines, joka tuo aterialle rakennetta ja makua. Täysjyväkaura tuo tuotteisiin lisää ravintokuitua ja kasviproteiineja. Rypsikauran pehmeä kasviöljy sisältää omega-3 -rasvahappoja.
Samoja hyvää tekeviä ainesosia löytyy nyt OATGOODS-aamiaisperheen valikoimasta. Valikoimassa on OATGOODS-rypsikaurakeksintöön perustuvia myslejä, granolaa, kauramuroja, kaurakakkuja, lettujauhoseosta sekä annospuuroja.
Kaikki vaihtoehdot ovat täynnä kauran ja rypsiöljyn hyvää tekeviä ainesosia – ne tuovat helppoutta ja hyvinvointia jokaiseen aamuun!
”Hätkähdyttävintä tutkimustuloksissa oli se, kuinka heikko tietämys meillä suomalaisilla on terveellisen ruokavalion peruskoostumuksesta. Todellisuudessa nk. lautasmalli on pysynyt lähes täysin samanlaisena jo 30 vuotta. Edelleen terveellisen ruokavalion perustana ovat täysjyvävilja, tuoreet kasvikset, sama määrä proteiinia kuin 80-luvulla ja riittävästi hyvälaatuista rasvaa. Kuitenkin yli 90% suomalaisista kuvittelee, että terveellisen ruokavalion rakenne on muuttunut selvästi, enemmistö arvasi kolmanneksen verran tai vähintään puolet.
Toivon todella, että entistä useampi suomalainen herää tekemään pieniä, helppoja muutoksia arkiruokailuunsa! Niistä seuraa suuria tuloksia vuositasolla. Lohdullista tuloksissa oli se, että arkiruokailun osalta terveellisyyttä pidettiin kaikkein tärkeimpänä seikkana tulevaisuudessa, myös ravitsevuus ja kotimaisuus ajoivat kuluttajien valinnoissa ohi mm. keveydestä ja hinnasta.”, Merikallio täydentää.